اصلاح RNA ممکن است راهی برای درمان کبد چرب غیر الکلی باشد

19ژوئیه 2021- بر اساس یک مطالعه ی جدید توسط محققان UCLA، یک اصلاح شیمیایی که در بعضی از مولکول های RNA در حین انتقال دستورالعمل های ژنتیکی ازDNA ، به ماشین تولید پروتئین در سلول رخ می دهد، ممکن است از فرد در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی محافظت کند، شرایطی که ناشی از تجمع چربی بیش از حد در کبد است و می تواند منجر به بیماری پیشرفته ی کبدی شود. این مطالعه که بر روی موش ها انجام شد، همچنین نشان می دهد که این اصلاح - معروف بهm6A ، که در آن یک گروه متیل به یک زنجیره RNA متصل می شود- ممکن است در زنان با سرعت متفاوتی نسبت به مردان رخ دهد، که به طور بالقوه توضیح می دهد که چرا زنان تمایل بیشتری برای ابتلا به کبد چرب دارند.محققان دریافتند که بدون تغییرm6A ، تفاوت در محتوای چربی کبد بین دو جنس به طور چشمگیری کاهش می یابد.

علاوه بر این، در یک مدل پیش بالینی، محققان نشان دادند که می توان از ژن درمانی برای افزایش یا افزودن اصلاحاتی درRNA های کلیدی برای کاهش سرعت بیماری کبدی یا کاهش شدت آن استفاده کرد.

وقتی محتوای چربی کبد به دلیل عوامل رژیم غذایی یا به دلایل ژنتیکی افزایش می یابد، کبد چرب ایجاد می شود، که به طور بالقوه منجر به زخم و بیماری پیشرفته ی کبدی می شود، همانطور که در سیروز یا سایر بیماریهای کبدی دیده می شود. محتوای بالای چربی کبد همچنین با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

در سال های اخیر، دانشمندان صدها اصلاح شیمیایی مانندm6A ، که می توانند در مولکول هایRNA  رخ دهند را شناسایی کرده اند که دستورالعمل های RNA برای ساخت پروتئین ها را بدون تأثیر برDNA  هسته تغییر می دهند. برخی از این اصلاحات می توانند مفید باشند، مانند این مورد در بیماری کبدی و برخی دیگر می توانند اثرات مخربی داشته باشند.

با استفاده از یک مدل منحصر به فرد از موشها که اصلاحات m6A RNA را در کبد خود از دست داده اند و یک مدل موش کنترل که این اصلاحات در سلولهای کبدی آنها رخ می دهد، نویسندگان اثرات رژیم های غذایی با محتوای چربی متفاوت را برای ارزیابی اثرات اصلاح RNA، بر بیماری کبد چرب با یکدیگر مقایسه کردند. علاوه بر این، آنها مارکرهای تغییرات   m6A RNAو میزان چربی انباشته شده در سلولهای کبدی بیمارانی که در هنگام جراحی چاقی از کبد آنها بیوپسی گرفته شده بود، اندازه گیری کردند و ارتباط مارکرهای تغییرات m6A RNA را با محتوای چربی و التهاب کبد تایید نمودند.

یک سوال اساسی در مطالعات بعدی این است که چگونه عوامل ژنتیکی و محیطی بر توانایی طبیعی بدن در ایجاد تغییرات در RNA تأثیر می گذارند. از آنجایی که به نظر می رسد m6A به عنوان یک ایست بازرسی محافظتی عمل می کند تا تجمع چربی در کبد را آهسته کند، محققان امیدوارند که یافته های آنها تحقیقات آینده برای توسعه روش های درمانی مبتنی بر تغییرات شیمیایی در RNA، به عنوان راهی برای محافظت در برابر بیماری کبد و اختلالات مشابه را تقویت کند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/07/210719143402.htm